Aktualności

Szkolna Filharmonia
Zakończyliśmy 2-letni cykl audycji umuzykalniających "Szkolna Filharmonia", czyli cykliczne spotkania muzyczno-edukacyjne.
Raz w miesiącu przedszkolacy oraz uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w koncertach połączonych z poznawaniem zasad obowiązujących podczas koncertów.
Poznawali również instrumenty muzyczne występujące w orkiestrach symfonicznych. W koncertach uczestniczyli muzycy śląskich orkiestr, pedagodzy szkół muzycznych i studenci akademii muzycznych. Każde spotkanie nawiązywało do poprzedniego, zawierając liczne zagadki, ciekawostki i anegdoty. "Szkolna Filharmonia" wzbogaciła edukację muzyczną naszych uczniów. Program był realizowany we współpracy z Agencją Artystyczną "Oskar Jasiński sieje kulturę".

Zakończenie roku szkolnego
Akademia z okazji zakończenia roku szkolnego 2024/25
odbędzie się w dniu 27.06.2025 o godzinie 9:00
na sali gimnastycznej.
Po akademii zapraszamy do klas na spotkanie z wychowawcami.
W dniu zakończenia roku szkolnego autobus szkolny nie kursuje.

Matka w literaturze i sztuce
Projekt interdyscyplinarny - " Matka w literaturze i sztuce" był realizowany w klasach VII i obejmował przedmioty : muzyka, plastyka, język polski, język angielski i historię.
Cele główne projektu:
-
Uświadomienie uczniom różnorodności wizerunków matki w literaturze i sztuce.
-
Omówienie symboliki matki jako postaci, reprezentującej miłość, troskę, poświęcenie, ale również cierpienie i trud.
-
Analiza wybranych przykładów literackich i malarskich, ukazujących matkę.
-
Rozwijanie umiejętności interpretacyjnych i analitycznych.
-
Zachęcenie uczniów do samodzielnych poszukiwań i refleksji.
Motyw matki w literaturze i sztuce to bardzo popularny i wieloznaczny temat, który pojawia się w różnych formach i kontekstach. Postać matki może być przedstawiana jako:
-
Symbol miłości i poświęcenia:
Matka jako źródło bezgranicznej troski i troski, gotowa na wszystko dla dziecka.
-
Symbol płodności i obfitości:
Matka jako symbol nowego życia i początku, często przedstawiana w kontekście religijnym.
-
Symbol cierpienia i bólu:
Matka doświadczająca tragedii, straty dziecka lub innych trudności.
-
Symbol siły i ochrony:
Matka jako postać, która broni i chroni swoje dziecko przed niebezpieczeństwami.
-
Symbol mądrości i wiedzy:
Matka jako przekazująca wiedzę i doświadczenie, kształtująca charakter dziecka.
Uczniowie podczas zajęć lekcyjnych z różnych przedmiotów realizowali następujące zagadnienia:
Na języku polskim uczniowie redagowali życzenia i listy dla mamy, a także tworzyli wiersze o mamie. Te ostatnie zostały wysłane na gminny konkurs poetycki "Ona mi pierwsza pokazała księżyc".
Uczniowie klasy VIIa na lekcji języka angielskiego pracując w losowanych grupach, wykonali projekty z ulubionymi przepisami swoich mam. Pojawiły się przepisy na ciasta, sałatki i nie tylko. Uczniowie przypomnieli sobie słownictwo związane z gotowaniem i przyborami kuchennymi. To było bardzo apetyczne zadanie.
Na lekcji historii uczniowie klasy VII przygotowali projekt dotyczący Matki Polki.
Matka Polka" (Mother Poland) to polski symbol kobiety patriotycznej, poświęcającej się rodzinie i wychowaniu dzieci. Jest to mit społeczny, który wywodzi się z okresu podziałów Polski i utraty niepodległości. Początkowo symbolizowała ona strażniczkę ojczystego języka i tradycji, a także wzór bohaterki i postaci heroicznej
Na lekcjach plastyki uczniowie analizowali wybrane przykłady malarskie sztuki klasycznej i współczesnej następnie wykonali prezentacje multimedialną lub plakat nawiązujący do tematu projektu.
W trakcie zajęć muzycznych wysłuchali i omówili utwory muzyczne w których przewodnim tematem była matka.

„Wiosenne podróże z historią w tle. Nasze stolice – Gniezno, Kraków, Warszawa”
Projekt interdyscyplinarny
„Wiosenne podróże z historią w tle. Nasze stolice – Gniezno, Kraków, Warszawa”
Projekt był realizowany w klasie szóstej w kwietniu 2025 roku.
Cele główne to:
- utrwalenie wiadomości na temat Gniezna, Krakowa, Warszawy,
- pobudzenie do głębszego zainteresowania tymi miastami,
- ukazanie piękna, historii i współczesności ziemi ojczystej,
- uczczenie 1000-lecia Korony Polskiej, rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja, 500-lecia hołdu
pruskiego .
Na poszczególnych przedmiotach uczniowie wykonali w grupach następujące zadania:
- geografia ( trasa wycieczki po wybranym mieście),
- historia (ważne wydarzenia mające miejsce w tych miastach),
- język angielski ( trasa dla obcokrajowca – historia, miejsca) ,
- język polski ( wykonanie gier planszowych związanych z legendami)
- matematyka ( nasze stolice w liczbach- ludność, powierzchnia, itp. )
- plastyka ( prace ukazujące zabytki).
Podsumowaniem zadań była wystawa wykonanych prac na korytarzach szkolnych.