Uczniowie klasy Va ze Szkoły Podstawowej w Strzyżowicach przez cały rok szkolny
2024/2025 brali udział w XXXVI Edycji Harcerskiej Ogólnopolskiej Akcji Ekologicznej”
Florek”. Kilkumiesięczne działania naszych piątoklasistów zostały docenione i nagrodzone
III miejscem.
W tegorocznej edycji młodzi uczestnicy, pod okiem nauczycieli podejmowali działania
związane z tematyką odnawialnych źródeł energii.
Uczniowie zrealizowali pięć zadań.:
1.Energia wody
2.Kosmiczna energia
3.Siła wiatru
4.Makieta OZE
5.Z żywiołem za pan brat
W ramach realizacji pierwszego zadania uczniowie obejrzeli filmiki edukacyjne o
odnawialnych źródłach energii. Następnie dyskutowali na temat wad i zalet budowania
elektrowni wodnych i zapór. Grupa piątoklasistów wykonała także prezentację
multimedialną na temat odnawialnych źródeł energii, którą przedstawiła pozostałym
uczniom.
Prezentacja i filmiki zainspirowały dzieci do zbudowania mini kół wodnych, które posłużą
jako pomoce dydaktyczne do przyrody i fizyki. Wykonane przez uczniów koła mogą być
wykorzystane również jako zabawki dydaktyczne (młyn, koła wodne, fontanna
przelewowa). Koło to doskonała pomoc dla wielbicieli eksperymentów, pokazująca jak
wielką i niepowstrzymaną siłą jest energia przyrody, czyli w tym przypadku wody.
Ponadto uczniowie wykonali gazetkę na temat odnawialnych źródeł energii pod hasłem
Energia wody.
Realizując drugie zadanie uczniowie dowiedzieli się, że energię słoneczną można
wykorzystać na trzy sposoby: do wytworzenia energii elektrycznej, produkcji ciepła bądź
w procesie fotosyntezy do pozyskania energii chemicznej. Energia słoneczna, podobnie jak
większość innych odnawialnych źródeł energii, określana jest mianem „zielonej energii”.
Oznacza to, że jest przyjazna naturze, nie wpływa negatywnie na środowisko. Uczniowie
dyskutowali jakie są wady i zalety pozyskiwania energii słonecznej. Przygotowali w
formie notatki wizualnej informacje o „zielonej energii” - energii kosmicznej. Podczas
spacerów w swoich okolicach poszukali paneli solarnych i przeprowadzili wywiady z
użytkownikami paneli. W naszej szkole (na dachu szkoły i przedszkola) również
zainstalowane są panele słoneczne. Wykonali eksperyment „Energia słoneczna a kolory” .
Po przeprowadzeniu doświadczenia uczniowie wywnioskowali, że światło uderzając w
przedmiot wytwarza ciepło. Gdy jednak promienie słoneczne odbiją się od przedmiotu,
jedynie zmienią swój kierunek i nie wytworzą ciepła. Jasne kolory odbijają światło.
Ciemne kolory „pochłaniają” ciepło, a raczej pomagają w przemianie światła w ciepło.
Wiedza o wykorzystaniu energii słonecznej i doświadczenie zainspirowały uczniów do
wykonania butelki, w której można ogrzać wodę.
W ramach realizacji trzeciego zadania uczniowie wykonali projekt wiatrowego generatora
prądu elektrycznego i nagrali filmik przedstawiający poszczególne etapy pracy. Projekt
miał na celu zrozumienie zasad działania energii wiatrowej oraz rozwijanie umiejętności
technicznych i zespołowej pracy.
Czwarte zadanie polegało na wykonaniu makiety fragmentu miejscowości Góra
Siewierska w Gminie Psary, uwzględniając w niej obiekty wykorzystujące odnawialne
źródła energii. Na makiecie znalazły się modele domów z panelami fotowoltaicznymi na
dachach oraz wiatraki produkujące energię elektryczną z siły wiatru.
Uczniowie klasy Va realizując piąte zadanie podzielili się swoją wiedzą z młodszymi
kolegami i koleżankami organizując pogadanki dla klasy II na temat odnawialnych źródeł
energii (OZE). Celem spotkania było przybliżenie drugoklasistom znaczenia
ekologicznych sposobów pozyskiwania energii oraz ich wpływu na środowisko.
Piątoklasiści w przystępny sposób wyjaśnili czym są energia słoneczna, wiatrowa i wodna.
Drugoklasiści chętnie zadawali pytania i aktywnie uczestniczyli w rozmowach.
Później piątoklasiści pomogli młodszym kolegom i koleżankom w składaniu papierowych
samolotów. Potem wszyscy udali się na boisko, gdzie uczniowie klasy Va przeprowadzili
zabawy z wykorzystaniem samolotów, wstążek i gazet, sprawdzając w ten sposób siłę
wiatru.
Po realizacji każdego zadania uczniowie dzielili się informacjami ze społecznością
szkolną na facebooku. Akcja miała na celu nie tylko edukację świadomości ekologicznej
młodego pokolenia, ale również kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich.
Był to kolejny krok w budowanie świadomości ekologicznej młodych ludzi. Uczniowie
zdobyli wiedzę, a także realnie wpływali na otaczające środowisko - z myślą o przyszłości.
Realizacja zadań „Florka” zainspirowała uczniów do działania na rzecz przyrody.
Z niecierpliwością czekają na następną edycję.